Hemsö, Ångermanland 12 och 23 februari 1866

Vintern 1865/66 var vedervärdig ur betessynpunkt. Det här är upptakten till storsvagåren och nödåren.
Vintrarna var milda och somrarna var kalla. Flenbete flera år, men denna vinter värst.Flen betyder islåsning till följd av snöfall på ofrusen jord; men vad som normalt förvärrar situationen är en allmänt mild och töig vinter.

Vilhelminasamerna Olof Jonsson och Gunilla Sjulsdotter från Gitsfjäll får en son. Strax ska vi se på faddrarna.

Faddrarna kommer här, dopet skedde 23 februari – dvs ganska långt efter födseln.
Det får åtminstone mig att misstänka att flyttning pågick medan födseln skedde.
Det vore intressant att följa hela denna vinterns rörelser.
Vi noterar att frostvikensamer genom Torkel Nilsson ”med hustru” anas samflytta och sambeta
med gitsfjällsamerna. Det är inte alldeles unikt, men likafullt intressant.

Då tror jag mig bland faddrana skönja min gamle kompis J:s förfader, Kaptenen ifråga..

Attesten sändes iväg dagen efter dopet, den 24:e, till pastor Hultin i Vilhelmina.
Då kan man dubbelkolla vad som står där; men det ska jag bespara er. 🙂

Lämna en kommentar