Boka ett föredrag om historien bakom – det pågående – undanträngandet av samerna!


”Skjutna renar” (Wikimedia commons). Denna tavla hängdes i riksdagshuset back in the day.

Något om min bakgrund inom samernas historia-studiefältet.

Jag har 23 års erfarenhet av samernas historia.
På 1990-talet var jag på Uppsala och Umeå universitet, vid sistnämnda som
lärare och studierektor på Institutionen för samisk och undervisade bl a i Samernas äldre och samernas moderna historia. Jag är också inne på uralistik,
fenno-ugriska folk och nordliga folk samt Etniska relationer!
I föredraget drar jag bl a paralleller med försvunna och hotade skogsrenskötarkulturer, sydliga språk och fångstfolk i Ryska Norden och Sibirien.
Härefter följde ett decennium med kulturmiljövården på olika länsmuseer;
jag har arbetat med samtliga norrlandsläns länsmuseet.
Från år 2000 till Högsta Domstolen 2011 arbetade jag samtidigt med Nordmalingsmålet; där jag var en av advokatbyråns och samebyarnas tyngsta sakkunniga vittnen. Efter segern i Nordmaling har jag arbetat med Rätan- och Härjedalenmålen.
Har alltmer intresserat mig för de sydligaste samerna, varom jag varit med och skrivt en pjäs i Bergslagen, samt inventerat och hållit föredrag i Gästrikland

Föreläsningar och föredrag har jag hållit hela tiden.

NORDMALING HD

TVEKA NU EJ, UTAN BOKA ETT FÖREDRAG!
Kontakta mig  i d a g :

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009534637279
och beställ en offert!

Det finns lediga datum i september (början), november och december.

VI HÖRS! 🙂

Bilder ovan: Johan Tirén 1892, Jörgen Heikki, Sameradion
B

Kommentera

