”Samerna i Hälsingland” och ” ~ Gästrikland” och min medverkan. Del I av II. Mystifierande Bollnäs och sejten år 2000.

Något ord om hur mitt arbete med Samerna i Hälsingland började.

Sonia Larsson i Norhtenaestie och undertecknad hade under något år drivit, inom nationella projektet Bevarande av det samiska kulturarvet, idén om att Jämtland skulle ”adoptera” Dalarna; och vi i Västernorrland skulle göra sammaledes med Hälsingland.

Jag hade åtminstone sedan umetiden intresserat mig storligen för samernas vid det laget (ca 1996-98) ytterst okända historia. Det som fanns och skymtade fram var ju i Ingvar Svanbergs då lätt perifera arbeten. Han kom ju ungefär samtidigt att aktualisera sina gamla arbeten och sammanställde parallellt med detta Hästslaktare och korgmakare, som kom 1999. Ingvar och jag hade en del kontakt speciellt under min första tid som projektledare och s k Samisk antikvarie/ex Antikvarie på Länsmuseet Västernorrland. Jag vill minnas att han hade förhinder att deltaga på vårt stort upplagda (75 st delltagare) symposium Samerna i Västernorrland i Ramsele.
Jag har angenäma minnen av att plöja kompletta årgångar av STF:S årsskifter på fritiden; i synnerhet givetvis hälsingeårgångarna.

När den excentriske bollnäsbon Herr L.H bjöd till en sejteexkursion midvintern 2000 var jag givetvis inte sen att acceptera. Projektet kickades gradvis igång; och när jag slutade på Ljusminne-”stolen” (ebbade projektmedel) pågick Samerna i Hälsingland några år därefter, jag var med kanske halva tiden, 2002-04. Till en av mina första medverkande åtgärder ingicck att initiera tillskapandat av en referensgrupp; som för hälsingarna del blev en referensperson.

Mer om Samerna i Hälsingland (och Gästrikland) i nästa bloggartikel.

Jag känner dessvärre ej nammnet på de samer på bilden som besöker an affär i Storhaga, Ljusdal. Bild från http://www.samer.se/4049

Originalbildtext: Samer på besök till Jonas och Lars affär i Västpågårn på Kils i Storhaga, Ljusdal.

Kommentera

