Samer i Dalsland? Del II: ”Å ä du min vän så svarar du mej / Nu lålar jag.” (Hammarin 1844/1916)

Man hör här ofta i betesmarkerna Wallhjonen till hvarandra jodla eller som det här kallas låla eller lålla. Det ena Wallhjonet ropar då till ett annat med intagande i versen af dens namn till hvilken han lålar.

              Å låla Anders å låla mej
              Å ä du min vän så svarar du mej
              Nu lålar jag.

Den tillropade svarar nu med samma ord, endast med intagandet i versen af dens namn som lålat till honom.

              Å låla Jonas å låla m. m.

Den som först lålade svarar då.

              Å tack för svaret som du mej ga
              Å låler du mer så är det bra
              Nu låler jag.

Denna enkla sång i skogarna är icke utan behag. Jag har låtit en af mina döttrar sätta melodien på noter, dem jag här skickar. Hur vida hon dermed lyckas kan jag ej bedömma, ty jag förstår icke musik.

Nu brukliga dopnamn äro blott de allmänna och vanliga Lars, Per, Olof, Jöns, Maja, Sara, Stina m. m. Af forngöthiska namn finnes nu endast några få qvar s: s: Thorbjörn, Bryngel, Gunnilla, Ingeborg, Sigrid men af äldre ministerial böcker ser jag att ända till medlet var 1700 talet voro här mycket allmänt fornnamn i bruk s: s: Karlnamn, Sifrek, Gerent, Kjettil, Igel, Weland, Esbjörn, Asgöth, Alf, Ivar, Stygh, Ingor, Udd, Thol, Thor, Ingemar, Tolf, Witting, Rafvel, Eijer, Sale, Sören, Ahl, Arne, Torkil, Enar, Göthe, Håbol, Gammal, Holge, Helge, Rear, Egil, Efven, Thron, Gudmund, Orm, Asbjörn samt fruntimersnamn: Åsta, Söfrik Ramfrid, Olugs, Helga, Rangela, Estrid, Barbro, Bothild m. m. De första barnen uppkallas nu vanligen efter föräldrarnas far eller mor

Kommentera

