Buerie orre jaepie! Årets …. (2015)

GOTTNYTT, ALLA BLOGGLÄSARE!

Årets mest välbesökta ….
Delsbo, Bönhuset, Forngården.. 90 personer en onsdagkväll i november

Årets flax … Nattåget mot Malmö, gratis förstaklassvagn, säger inte hur jag lyckades med den bedriften…

Årets överraskning … Samerna i Eskilstuna!

Årets angenämaste nybekantskap i form av föredragslokal ... Tráhppie, Umeå. Vilken mysigt ställe!

Årets roligaste … Återetablerad kontakt med Anne Severinsen. Tätt följt av detsamma med Lars-Gunnar Larsson, professor emeritus i finsk-ugriska, mina gamla professor från tiden då jag läste Ungerska.

Årets roligaste projektidéer ...  alla!

Årets mest överraskande bloggläsarnation... USA, med fler läsare än Finland. Tvåtusen visningar USA och Kanada tillsammans.

Årets justitiemord…  finns för många att välja mellan: Hetsen som tilltagit efter Mora-domen, förhalandet av Ruvhtens resningsansökan, eller nya urholkandet av Selbu-saken (dök upp under årets sista dagar). Jag väljer det sistnämnda.

Årets värsta … Hetsen mot samerna i norr!

Årets mest häpnadsväckande … Statens beteende i Girjas-målet!

Årets intressantaste landskap i samiska historien … Av väldigt många spännande väljer jag Hälsingland.

Årets coolaste …  Märak Sisters

Årets skribent/stilist .. Johan Sandberg McGuinne!

Årets bok .. Siri Broch Johansens om Elsa Laula (jag åtog mig att titta på Elsas födelseplats och återfinns i not 1)ELR

Nästa års coolaste turné …. Bernt Ove Viklunds och min ”Ljusminne Revisited”

Kommentera

