Purnun-Hannu på Teletöisentunturi

Omistlig blogg för oss som pysslar med nordlig skogsrenskötsel eller kustnöra vinterbete för norrbottniska fjällsamer.

Människor Historia Lappland

Fin dag att göra en expedition på ! Avvakko visar sig från sin bästa sida.

Söndagen den 12:e januari 2012 startade jag skotern hemma i Avvakko och färden gick cirka fyra mil österut, mot det stora lågfjället Teletöisentunturi. Med sin milsvida utsikt ingår fjället i Sveriges längst östra belägna lågfjällskedja. I dessa omgivningar har jag spenderat min barndom. Fiskat i bäckarna, byggt kojor på Ristitunturi, kört skoter över Porotunturi, pejlat bortsprugna hundar från Teletöisentunturi och grillat korv på Ristivaara, med andra ord är det för mig välkända trakter.

Kallt, enormt med snö men äntligen var fjället i sikte !

Till denna plats kom en gång min morfars mormors farmors farfar, vid namn Hans Mickelsson Purnu, även kallad ”Purnun Hannu” med sina renar. Genom material som finns sparat, bland annat tingshandlingar, så vet vi att han ägde och skattade för sitt lappskatteland Hiertta och mest troligen ingick Teletöisentunturi i detta. Det…

View original post 1 010 fler ord

Kommentera

