UPDATE 24 feb ’16: Back to Basics; på förekommen anledning FÖRORD/Om ”överkurs”

Det framkom efter ett samtal idag, att mycket på min blogg faktiskt är Överkurs.
Och så kan det absolut vara.

Delvis på grund av detta (men delvis också pga min ärelystnad och girighet; för jag vill ha mer uppmärksamhet och fler föreläsningar och föredragsjobbb osv) kommer jag nu att börja utvidga Southsaamihistory-bloggen i två olika riktningar

1. Mer allmän svensk och norrländsk samt regional historia.

2. (kanske ännu viktigare) Grundläggande samisk historia (Samernas historia) så som den har berättats – även innan den ”blev” samernas ska få ett rimligt utrymmer.
Ska dock ha ambitionen att gifta ihop den ”nya” sydliga historien och andra bortglömda aspekter. Denna gång ska vi  – dvs jag – även försöka få in genusperspektivet.

Därtill har kanske den observanta noterat, att jag startat en Northsaamihistory-blogg. 🙂
Den allmänna och regionala eller lokala historien kommer att placeras i den bloggg den geografiiskt sett passar lämpligast i.

Sydsamernas, sydsydsamernas, sörskogssamernas likasom de sydliga kustsamernas, s k sockenlapparnas och de sydliga fjällsamernas och alla de andra samernas historia kommer fortsättningsvis att bli berättad här.

God Läsning! Sprid gärna min blogg!

Peter Ericson

PS. Och beställ nu era föredrag, workshops och forskningsuppdrag, så jag kan börja få arbetsro! Tack och bock! 🙂

Lappstaden Arvidsjaur, Jürgen Howaldt 2004 (Wikimedia Commons)
Till Karl IX:s Ishavspolitik hörde att anlägga samlingsplatser där samerna årligen kunde begå ting, kyrkhelg, uppbörd och handel.

Kommentera

