Samers användande av sjöar, renbete på öar och halvöar, öar i sjöar, älvar osv. Avsnitt Tre (Golf of Bothnia, Swedish coast, northern part).

(Later in English)

Några specifikt intressanta områden som förtjänar sitt nämnande,
och som jag strävar efter att utveckla mig om framledes:

SKÄRGÅRD med öar och kustnyttjande från fastland: Nederkalix  med Råneå. Bör undersökas närmare. Sannolikt och delvis välbelagt vinterbete av skogssamer. Se vidare om Luleälven närmast härnedan.

ÄLVAR: Lule älvs nedre lopp. Oerhört sametätt, inte minst från Överluleå (Boden) och utmed älvmynningen med dessa omfattande kust-, älv-, och ö-strandsträckor. Skogssamers vinterbete, småskaliga (med skogsrenskötseliknnade näring) kustnära samer och fjällsamers vinterbete väl känt och dokumenterat 16-17-18- och 1900-talen.

ÖAR: Ön utanför Ume stad. Många semibofasta samer ser ut att ha hållit till där tidigt. Det kan också ha varit ett löäger för de kringliggande samerna med småskalig renskötsel. Inga sockenlapppar.

ÖAR/HALVÖAR/FJÄRD: Nordmalingsfjärden med Drivan; Järnäslandet; Holmöarna; Rönnholmslandet; Ava med Hemörssundet. Den äldre typen skogssamer; sockenlappar; ”brukslappar” och massor med fjällsamiskt vinterbete. Jag var själv oerhört skeptisk till vinterbetet på Järnäslandet, speciellt kring tiden för Nordmalingsmålets huvudförhandlingar i Hovrätten 2007 (bland annat baserande sig på en mycket trovärdig uppgift från en till samerna välvilligt inställd bofast informant), men de tvivlen vek efterhand och mer eller mindre definitivt efter fyndet av en  mellan västerbottensbyarnas blandad vintergrupp en av krisvintrarna på 1820-talet – vilket redogjordes för i Högsta Domstolen.

Fortsätter med genomgången söderut i nästa avsnitt, Del Fyra.
Till mellanområdena med t ex Pite och Skellefte älvar ska jag också be att få återkomma.
Dessa har jag långtifrån den kännedom som krävs för att uttala mig specifikt om.

Om jag lyckas få fram mer vederhäftig empiri om finska kustens samiska historia;
siktar jag givetvis också på att låta detta stoff inflyta här.

Forts följer alltså!

Nordmalingsfjärden. Bild: http://logdealvensturism.blogspot.se/p/grott.html
Rekommenderar ett besök såväl i trakten, som till länken!

Kommentera

