Bill Gates på Lappmoberget. Attmar, Medelpad – lite personligt, om hur det (kanske) började?

”Det bodde gubbar i ännu mindre torp i skogen och livet var som i en Slas-roman”

1. Alltid har jag fascinerats av kartor; la nog tidigt märke till något av de sex lapp-namnen på bergen i Attmar.

2. Som barn hölls jag ofta om sommarloven i ett skogstorp tillhörande min bästa kompis familj; torp med mycket hög trivselfaktor i Stormyra, Attmar sn. Vi brukade fiska och gå i skogen.. Samt leka, friidrotta, boxas. På kvällarna läste vi Allers’ roliga historier och spelade kort. Vi hoppade även i hö och lyssnade på Parnevik-och Povel Ramel-skivor.
Det här var på 1970-talet: folk hade enkla nöjen då. När vi blev riktigt avancerade, testade vi att övernatta en vecka ute i Bysjön: då spelade vi munspel och Nazareth på kvällarna. Kan ha varit då idéerna  om att cykla genom Hälsingland och Danmark föddes.
Det bodde gubbar i ännu mindre torp i skogen och livet var som i en Slas-roman.

3. År 2002 – vill jag minnas – vallade jag min gamle vän Bosse upp på en av dessa berg, Lappkullberget. Jag undrar om inte det blev något foto i Samefolket i någon av mina artiklar i numren 9-19/2002 eller 2-3/2003. Lånade nog mina fd frus kamera; kan ha blivit något riktigt bra foto.

4. Samma år åkte jag runt i krokarna med Sundsvalls Museums fotograf och plåtade huvudsakligen immateriella kulturmiljöer. Jag häll ett välbesökt föredrag på Kulturmagasinet; men bilderna fick jag inte ens låna senast jag frågade!

5. Det är oerhört intressant områden där många flyttningsleder korsas.

6. Vid sjön Marmens östra utlöpare i Ljungan ligger, på norra stranden, byn Vivsta..Där brukade samerna bo över vid vinterbete: längre bort i Tunas norra kärnbygd, i Allsta och Tunbyn brukade också samer bo över. Däreifrån är det sedan nära till andra vinterlägerplatser, Sörnacksta och Klissberget samt Södra stadsberget. Häromkring måste härjedalen – och jämtlandssamer ha mötts.
Karin Strömberg beskrev en hel del av detta i ”Samerna vid medelpadskusten”, sin uppsats för Phebe Fjellström 1984. Ska lägga in en länk på den.

7. Trakten i övrigt intressant med fornborgar i Skedvik; Tuna; Nedansjö – en magnifik runsten vid Attmars kyrka och en massa samisk historia i södra och västra delarna av Attmar. Bill Gates har varit där!  En bänkpressvärldsmästare har bott där i många år.
Bruken är spännande men inte så mycket kvar av dom.

8. Jag har ett gammalt pimpelställe på Marmen, men det avslöjar jag icke.

Kommentera

