Uppdatering: En gång för alla – den förkättrade, kontaminerade källan

Från 12 maj 2016. ”Vila vid denna källa” …..
Det fann en gång en Lappkällan i Delsbo socken.
Genom ett vägbygge skars källådern av; och man nödsakades flytta källan.
Enligt utsago flyttades den ca 800 m.

Den hela källan är den tillskapade.
Den förgiftade och förstörda är enligt mina sagesmän urkällan.

Inge fler inlägg kommer att accepteras eller publiceras i detta ärende
förrän länsantikvarien och/eller Länsmuseet (som jag själv samarbetar
med i sjutton år och kommer att få updrag till kulturmiljöinventeringen även i år)
sagt sitt.

Min främste sagesman är 72 år och har gått i delsboskogarna i 65 år med råge.

Vänligen respektera nu detta.

Vanliga frågor  på sistone:
”Varför svrarar du inte?” Av tekniska skäl och pga arbete har jag varit offline i sex dagar.
”Varför svarar inte den kvinnliga sagespersonen?” För att detta är min och inte hennes blogg.

PE 23 maj 2016

Kommentera

