SVARTA DÖDEN / SVARTEDAUEN (del III), saga hos åarjelsaemieh

Del 3 av 3.
PROLOG
Han åkte därför till Durrian, [ett kallt och ödsligt ställe på fjället] och satte sig där. När han setat en stund, hörde han en röst, som kom från hans skinnsäck, vilken sade: ”Bär mig tillbaka, här är så kallt så jag dör. Då ska jag inte följa dig mer,” Lappgubben lovade att bära honom tillbaka, om han då stannade där, Han tog sin skinnsäck och åkte tillbaka till Susendalen, Men när han andra gången for till Sverige, åkte han upp till Durrian och satte sig där”, samtidigt som han sade: ”Nu ska jag sitta här tills jag blir kall, då ska nog du också bli kall,”

När han setat en bra stund i Durrian fick han åter höra rösten i säcken som bad: ”Bär mig tillbaka , jag ska aldrig mer följa dig,” Men lappgubben stod fast vid sitt beslut och sa, att han skulle stanna i Durrian, tills han dog, Nu blev rösten ännu mera ödmjuk och bad lappgubben så bevekande att han skulle bära honom tillbaka, ty nu skulle han icke följa honom någon mer gång.

Del III
Lappgubben lät beveka sig och åkte åter med Bahan tillbaka till Susendalen. Men när han för tredje gången var på väg tillbaka till Sverige, åkte han åter upp till Durrian. Då han kom dit, slängde han säcken och sade: ”Nu ska jag ligga här och dö. Du blåsväder bär en hälsning till de mina, att jag ligger uppe i Durrian och är död. Jag finns icke mera till.” En lång stund låg lappgubben i Durrian och väntade, att han på nytt skulle få höra rösten från sin säck, men allt var tyst. Då förstod han, att Bahan hade stannat kvar i Susendalen. Han tog därför sin säck och åkte till de sina i Sverige, men Svarta döden kom aldrig dit.”

(Eng: BLACK DEATH) Berättad av Stina Tomasson, Röberg, Vilhelmina via Nils Eriksson (1992), som  förmedlat.

Ur Kapitel 1. Samekvinnan Margareta

SCRIPTUM NR 33 Red. Egil Johansson Rapportserie utg. av Forskningsarkivet vid Umeå Universitet ISSN 0284-3161 CODEN: UM/FARK/SC-92/0033 SAMESKOLOR INOM ÅSELE LAPPMARK Nils Eriksson Utg. av Sten Henrysson FORSKNINGSARKIVET Umeå universitet 901 74 UMEÅ Tel. 090-166571 Fax. 090-166643 FEBRUARI 1992

Ur: http://www.foark.umu.se/sites/default/files/publikationer/scriptum/script33d.pdf
Hör till: http://www.foark.umu.se/sites/default/files/publikationer/scriptum/scrpt33.pdf

Kommentera

