Dellen i mitt hjärta och lite om hur lokalkunskap erhålles

Nyss inlagd text av undertecknad i faceboookgruppen Samernas historia i Hälsingland … https://www.facebook.com/groups/1096217490408607/?ref=bookmarks

Personnamn maskerade, nota bene

Om en trakt som ligger mig varmt om hjärtat, och hur lokalkunskap utvinnes samt om hur vi tar hand om ‘gusslåne’ mm.

Hej alla!

Hör att det börjar gnissla en smula kring de olika lappkällorna igen, de omtalade i Delsbo.

Det har diskuterats om en exkursion ska anordnas.

Det verkar bara finnas två personer som jag vet som känner till den äldre källan: S, som fotade och S-K,som visat denna originalkälla för S. Uppgifterna om den äldre källan, av mig vanligen kallad urkällan eller originalkällan ter sig mycket gamla, och torde vara förmedlade av äldre dellbor som inte längre är ibland oss. S har sprungit i delsboskogarna ifråga själv sedan barnsben pga farmodern kommer därifrån. Ks kunskap om området torde i Delsbo vara helt oomstridd.

För de som betvivlar mina vetenskapliga metoder, kan ni kontakta mig, ska jag skicka en CV; undervisat på olika universitet sedan drygt tjugo år (inbokat på Trust-seminarium i Uppsala nu 15 sep); har varit Sakkunnig i fyra olika sedvanemål och är tillfrågad om flera nya. I sensommar och höst ska jag tillsammans med Länsmuseet Gävleborg. Kommande vinter ger jag och Professor emeritus i finsk-ugriska språk Lars-Gunnar Larsson ut en omfattande antologi om sydsamernas historia (med många mycket kända namn) genom Kungl-Humanistiska vetenskapsrådets medel och i deras acta-serie.
Vetenskap kan inte röstas fram. Jag vet vad jag sysslar med.

Jag har arbetat med samernas historia i ca ett kvartssekel och numera är arbetsfältet mellan Nyköping och Nattavara. Dellenbygden är bland de allramest intressanta trakterna.

Incidenten och skriverierna kring Lappkällan hade lätt kunnat undvikas, om utförare och beställare av avverkningarna hade följt gällande lagstiftning och inte kört sönder terräng och förorenat med dieselolja. Där ligger huvudproblemet; inte i att vi berättar om det i min blogg!

Jag kommer gärna på en exkursion, om tid medger och någon anordnar resemedel.
Kommer f ö att synas mycket, mycket i Hälsingland och i dellbygden framledes. Inte minst för det kommande projektet ”Saamis @ 62′ ”.. Dock ser det ut att bli skjutet något kvartal på i framtiden.

Jag har själv nu f ö gått in på mitt sjuttonde år – i stort sett – i följd med samerna i Gävleborg, mest Hälsingland. Några år med mindre aktivitet, men de flesta år med uppdrag och mer eller mindre ingående arkivforskning i ämnet. Man lär sig nytt hela tiden. Men är det nåt jag lärt mig under alla de här åren, så är det att hitta och välja ut de mest trovärdiga bland lokalkunniga uppgiftslämnare. Detta blev av yttersta vikt som sakkunnig, när jag letade muntliga informanter i t ex Nordmalingsmålet. Domstolars beviskrav är som bekant ej förhandlingsbara, särskilt inte HD:s.

Peter Ericson, lördag 9 juli 2016

Norra_Dellen
Norra Dellen från Avholmsberget Foto: Zejo 2012, Creative Commons.
Nedladdningsbara versioner:  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Norra_Dellen.jpg

Kommentera

