Thorbjörn i en annan tid, samerna i Högsjö, ett svunnet Sverige

Till minne av THORBJÖRN FÄLLDIN (1926-2016)
Egentligen borde jag avvakta med att skriva detta; såsom den gamla old school-centerpartist jag så länge varit. Och ångermanättling. Det kryper nära.

 I en annan tid.

I en annan tid tog Thorbjörn det gamla bondeförbundet till nästan 30%.

Jag har turen att möta honom; t o m få uppmuntran ochh beröm.

Men mer om detta senare.

Nu vill jag erinra om vad Bo Strömstedt en gång skrev retroaktivt och postumt om Palmes död.

Olof Palme och Thorbjörn Fälldin var ärkerivaler; men…
På morgonen den 1 mars 1986, när beskedet om att Palme mördats på öppen gata kom, stegade Thorbjörn i storstövlarna ut pulsande i snön och hissade flaggan på halv stång.

Bo Strömstedt beskrev alltså en gång detta scener förtjänstfullt.
Möjligen är fråga om halning på bilden..

Flaggan hissas och halas till halv stång. Thorbjörn Fälldin hyllar hemma  på gården i Ramvik sin fallne politiske motståndare Olof Palme på morgonen efter mordet på Sveavägen. En gest och en handling som var sprungen ur en lång svensk frihetskamp för jämlikhet.    Foto Ingvar Näslund, Örnsköldsviks Allehanda 1986
Foto: Ingvar Näslund, Västernorrlands Allehanda via BT (Borås Tidning)

Föredraget på Högsjö hembygdsgård

Måhända övermaga att dra in min egen insats denna magiska sommarkväll; men den visar samtidigt på alla sätt vilken mänsklig och mångfacetterad samlande ledartyp Thorbjörn Fälldin var.

Högsjö är en gammal stamort för många samer i södra Ångermanland; och synes så ha varit sedan tidig historisk tid. Jag blev (i egenskap av projektledare för Ljusminne på Länsmuseet) ombedd att hålla föredrag därute; en juliafton. Jag har redan hunnit glömma om detta ägde rum år 2000 eller 2001.

Föredraget gick bra och i vanlig ordning ifråga om lokala föredrag i av samernas hiistoria genomsyrade trakter bistod ortsborna med mycken sakkunskap och många intressanta detaljer. En man var så inspirerad och rörd, att han grät över att en tjänsteman äntligen anlänt från Länsmuseet. Fd svärföräldrarna mina hade anslutit! Det var bland de sista gångerna jag träffade Ulla; min äldste sons mormor.

Thorbjörn och Solveig hade tagit med sig Judith, en kvinna i nittioårsåldern som – till mångas förvåning – ännu då kring millennieskiftet – ännu mindes de burgströmska vaggvisorna, deras vuöllieh. Hon sjöng, och tiden stannade. Minnena av barnen som hade dunknat i bäcken, minnen av socknens oerhört rika samiska liv. Till vilket jag kommer att återkomma i kommande artiklar, om jag själv får leva och ha hälsan.

Och i slutet av kvällen kom den idag mycket speciella upplevelsen av att den forne statsministerna dunkade sin väldiga näve i min rygg och hov upp sin tordönsstämma, efter föredraget, och sa:

”Det där hade du läst på bra, grabben!”

Jag hoppas att i framtiden kunna förmedla en del av mina rön från mina forskarstudier om 1960- och 70-talet och den samepolitik som då stötts och blöttes.

Nu råder saknad efter ett svunnet Sverige.


Bild: Centerpartiet.se


Wikiwand

Länk till Partiledardebatten Palme-Fälldin 1976

https://youtu.be/2hawe122eFY

Kommentera

