FÖREDRAG skolpresentationer FÖRELÄSNINGAR

dec 2016 —-> april 2017

DELB

För i stort sett alltid fulla hus har jag nu föreläst i ett drygt år.
Länen jag pratat i har varit Västerbotten; Jämtland; Dalarna; Gävleborg; Uppsala; Stockholm (tidigare i Västmanland) och strax blir det Värmland.

Vinterns titlar turnéer och erbjudanden:        Område:    När

Kolonisation och definition av Saepmie 50-110 min  Skövde-Luleå JAN-FEB

Om tusen år av sydsamisk historia, med nedslag från 870 till 1900. Lever en medeltida, feodal syn på samer kvar? Hur uppstod lappmarken och när/varför trängdes samerna undan? Hur gick det till när äldre tiders skogs- och kustsamer tvangs bli ”sockenlappar”? Hur försvann dessa grupper? Om sedvana och starka sydsamekvinnor som gick till kungs. 

På jakt efter samernas historia i Bergslagen, Dalarna, Värmland, Närke FEB-MARS
Specifika delar om Samerna i Dalarna; Hälsingland; Gävleborg respektive Järvsö specifikt erbjuds! Även Nordingrå; Medelpad; Sundsvall; Ångermanland.
(Jämtland: se nedan!)

Sedvana för renskötsel samt Sockenlappar är två ämnen som jag kan skapa föreläsningar om utifrån era önskemål.

Skolpresentationer om samernas historia allmänt och de sydligaste specifikt
Mälaralen-anpassat   SKOLOR                          Svealand, Mälardalen, Bergslagen, Dalarna MARS-APR

Dubbelföreläsning med Bernt Ove Viklund Dubbelföreläsning med Bernt Ove Viklund (DEC-)JAN-MARS(-APRIL)
Inkommer med titlar där! Från Gävle till Skellefteå, Tärna till Lima där.

Allt går att få på engelska och till universitet.
Extra bra priser till de, som bokar flera tillfällen, ex  dag Skolpresentation och kvällsföreläsning

Till sommaren erbjuds guidning kring samiska kulturmiljöer mm
Till sommaren finns även specifikt en föreläsning Samerna i Jämtland under 1200 år
Till hösten planeras föreläsningsturnéer om svenska sjösamerna; fördrivningarna och etniska rensningarna samt trolldomsprocesserna 1646-1766; samarbete mellan samer och nybyggare mm. Föreläsningar i svensk historia kan också äga rum, oftast i kombination med samernas historia.

HÖR AV DIG FÖR OFFERT!

3 reaktioner på ”FÖREDRAG skolpresentationer FÖRELÄSNINGAR

  1. är det något som jag inte har så är det pengar, men ett stort intresse av släktforskning kring mina sydsamiska rötter, som jag blev varse för 5 år sedan på ett bröllop när jag konfronterade en moster och morbror
    Det visade sig att morfar är inte bara född i Ockelbo, jojkade hela sitt liv, lärde överlevnadskonst i naturen till barnen, tog sina barn till ”sommarläger” var sommar (som han själv byggde upp), han var också en av de sista i Ockelbo som talade samiskan, även med sin far som bodde i ”banvaktarstugan” där, som del av sitt arbete.
    Han i sin tur var född i ”Sundborn”, så långt har jag kommit i min släktforskning.
    Mor har berättat att han berättade massor om gamla sägner som ofta inbegrep det osynliga, små tomtar som han själv sa sig se osv.
    Sedan i januari i år så är jag medlem i Göteborgs sameförening och drömmer om att kunna få veta mer om ”vilken” släkt vi stammar ifrån i Sundborn.
    Om/när du har en föreläsning här på västkusten så tala gärna om för mig, även om jag inte har ekonomi att arrangera en föreläsning så tar jag gärna del av en och betalar mitt inträde.
    hälsningar Laima-Marie

    Gilla

Kommentera

