Tisdagens intervju (31 jan) med Marianne Persson

Klargörande och informativ intervju med Elsa Laulas moderna arvtagare och släkting, Marianne Persson.
Efteråt diskuteras samiska rättigheter.
Jag kommenterar nedan detta.

———-

Stort samiskt 100-årsfirande

Publicerat tisdag 31 januari kl 16.45
”Jag känner mig förpliktad att fortsätta försvara vår mark”
(10 min)
Marianne Persson, ordförande i Jinjevaeri sameby
1 av 3
Marianne Persson, ordförande i Jinjevaeri sameby i norra Jämtland. Foto: Nils Eklund

På måndag är det den samiska nationaldagen och i år väntas ett firande utöver det vanliga i norska Trondheim. Då är det nämligen 100-årsdagen av det första gränsöverskridande mötet mellan samer i Trondheim 1917, där dåtidens samiska rättighetsfrågor diskuterades. Därför arrangeras nu en jubileumsvecka i Trondheim. Samernas ställning har stärkts de senaste 100 åren, men under jubileumsveckan kommer även de stora utmaningar som det samiska folket står inför att diskuteras.

Hör ett reportage av Nils Eklund som också kommenterar frågan efter.

———–

MIN KOMMENTAR:
Beträffande jakt och fiske: här föreligger en förvirrande och ett i mina öron historielöst resonemang: Gällivare Tingsrätt har inte gett något till samerna, till Girjas; utan dom har erkänt samebyns urgamla rättigheter.
Vi erinrar om att svenskarna, majoritetsbefolkningen i Sverige, bara funnits i Malmfälten i huvudsak endast lite drygt ett sekel.

Peter Ericson 1 feb 2017.

Kommentera

