Nordmalingsmålet och om min medverkan 2000-2011

Från aug 2015, edit 1 maj 2017


Nordmalingsmålet var ett rättsfall där markägare i Nordmalings kommun stämde tre samebyar i Västerbottens län: Rans sameby, Ubmeje Tjeälddie och Vapstens sameby. Högsta Domstolens slutgiltiga dom kom 2011 och innebar en seger för samernan
 http://www.samer.se/4465

stolta Foton: Jörgen Heikki SR Sameradion (länk sist)

Jag själv arbetade med Nordmalingsmålet större delen av perioden hösten 2000 – mars 2011; och skrev en omfattande om än i formen rapsodisk rapport som inkluderade min tidigare kunskapsbas (fick utstå en hel del kritik för det pga felaktiga förmodanden att jag skulle ha suttit och letat fram det materialet inför denna process!).
Jag förhördes i tingsrätten i tre dagar, hovrätten i två och i HD faktiskt i tre dagar!

Detta är vid sidan av barnen det jag är mest stolt över i livet. Detta bidrag att få vara med och återställa samiska rätten.

Jag har arbetat med allslags källor; kanske mest med kyrkobokföring (som först blev digitaliserad i sista etappen efter Hovrätten; dessförinnan var det ett oerhört trögt medium); lappfogdearkiv; dagspress; intervjuer; uppteckningar m.m. Jag kom att styra rätt mycket av innehållet och styrde tidigt bort arkeologin – åtminstone den delen av arkeologin, som tenderar att diskutera om vem som var ”först”. Vi lyckades spika en serie bevis för vinterbete med start 1822 (hann hitta 1821 mitt under dagarna som jag förhördes i HD; det fick ej åberopas som bevis, men inga hinder fanns för mig som sakkunnig att ta upp detta! Det var ett stort flyttlag från flera lappbyar som samlats utåt Järnäs). Dessutom kom lokala samer med skogssamisk livsstil samt sockenlappar 1799 och 1802 med renar i sina bouppteckningar att åberopas i bevisningen.

Tack för förtroendet; tack, Ran, Upmeje och Vapsten (samt, en tid, Vilhelmina norra) samt Gärde Wesslau med föregångare! Många trevliga möten har det blivit med dessa strävsamma renägare och renskötare. Och många samer från mest hela Saepmie. Tack, Anne Severinsen!

Har sedan dess arbetat en del med dels Rätan, dels med Härjedalen.
Jag hoppas i framtiden få arbeta mer med sedvanemål.

Foto härifrån: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=4338092

Kommentera

