Definitioner av Sápmi – hur utvecklar vi dom? En onsdagsfundering.

Undertecknad har nu i ett kvarts sekel intensivt arbetat med att undersöka de perifera och okändare delarna av det historiska område som hyst samer och där samer varit aktiva.

Området har alltid intresserat mig våldsamt; och i all blygsamt har jag följt i Ingvar Svanbergs och Christer Westerdahls fotspår och låtit mig inspirerats av såväl Inger Zachrisson som Jouni Tervalampi och på senare år fått en medarbetare i Eskil Olsson och således arbetar i följande svenska landskap, som nu samtliga fått en samisk historia – i ett nota bene! sammanhängande område med gamla samiska näringar: Ångermanland, Medelpad, Hälsingland, Dalarna, Gästrikland, Uppland, Södermanland, Värmland. Vissa indikationer börjar nu peka på att det skulle kunna bli så att även Östergötland kommer att kunna räknas in här i gruppen.

Samma sak håller nu på att upprepas med Finland.

Frågor som växer fram härutav:

1. Om sydsamerna lever ned till Härjedalen, vad kallar vi alla de som levt söder därom?

2. Samma fråga fast med södra och centrala Finland?

3. Hur blir definitionen på Sápmi. Ska den problematiseras på nytt?

Vi kommer tillbaka till frågeställningarna.

 

Peter Ericson 16 oktober 2016

 


Bild: Nordregio. 
Bildresultat för sápmi

3 reaktioner på ”Definitioner av Sápmi – hur utvecklar vi dom? En onsdagsfundering.

  1. Det finns dokumenterat att lokala samer levat i Vasa på 1600-talet. Kungen beordrade att kronobondgården i Gamla Vasa skulle ha en renhjord. Över hundra renar hölls i Gamla Vasa och man anställde två lokala samer att sköta renhjorden. Jag hittade den ena i lönerullorna under namnet Lappalainen. Fiskarsamer bodde även i Vasa och Korsholm ända in på 1800-talet varvid de flydde 1808 undan de framryckande ryska trupperna och begav sig till Holmsund. Fiskekonflikter efter detta med den vita skärgårdsbefolkningen finns dokumenterad och samer dödades och begrovs i hemlighet på örarna utanför Vasa. En av öarna heter ju Lappören. Den sista samiska familjen i Vasa dog i skärgården på 1830-talet och finns begravd i skärgården, de var ju inte kristna och finns således inte registrerade i folkbokföringen eller kyrkoböckerna. Lokala ortsbor vet gravplatserna.

    Gilla

    • Hej! En del intressant där.
      Jo; Korsholms renar är ju väl känt; att lokala samer skötte dessa är dock nytt för mig. Konflikter och mord känner jag att jag vill ha mer konkreta källor omkring. Oavsett är traditionen/uppgiften av stort intresse.

      Du får gärna visa bild elller länk på Lappalainen! Högst intressant!

      Den här informationen kommer rätt lagom inför min föreläsning i Malax.

      Gilla

    • Ps. Menar du att finländska samerna skulle ha varit mera hedniska än de svenska? För t ex under 1700-talet har man ju infört samer i de flesta kyrkböckerna i det egentliga Sverige.

      Uppgiften med 1808 är ju intressant! Tror det finns exempel på flera sådana flykter.

      Gilla

Lämna en kommentar